Olga Greceanu, Să ne rugăm... O explicare a Sfintei Liturghii

joi, 7 iunie 2012

| | |


Scrierea de faţă ne introduce, cu discreţie, în atmosfera plină de taină a slujbei Sfintei Liturghii şi a sensurilor care străbat cuvintele ei înmiresmate de har. Olga Greceanu (1890-1978), autoarea acestor pagini situate sub un titlu care îndeamnă blând la rugăciune, este una dintre cele mai luminoase figuri ale laicatului ortodox român din secolul trecut, o personalitate care a ilustrat substanţial prin opera sa nu doar arta şi cultura laică în general, ci şi spiritualitatea ortodoxă liturgică. Omul şi artistul de înaltă ţinută morală, Olga Greceanu, L-a mărturisit pe Mântuitorul Iisus Hristos de-a lungul vieţii şi al operei sale atât prin frumuseţea imaginii pictate, prin adâncimea şi eleganţa cuvântului scris, cât şi prin mişcătoare predici rostite în biserici cu binecuvântarea patriarhilor Nicodim Munteanu şi Justinian Marina.

Distinsa autoare își motivează demersul în cheia onestă a propriei sale experienţe de înţelegere progresivă a bogăţiei de sens a Sfintei Liturghii:

Poate că fiecare om se roagă zilnic la el acasă. Dar, între rugăciunea de acasă şi rugăciunea de la biserică sau, mai bine zis, între rugăciunea de acasă şi slujba de la biserică este o mare deosebire, o deosebire pe care nici eu n-am învăţat-o de mult. De când am învăţat-o? Însă îmi pare rău de toate duminicile pe care le-am lăsat să treacă fără să mă fi dus la biserică.

Dacă aş avea vreo putere, aş întoarce toate duminicile înapoi, m-aş vârî de fiecare dată într-o strană şi aş privi, aş urmări, aş lua parte, din tot sufletul, la toată slujba.

Câţi cunosc înţelesul formelor religioase? Câţi cunosc chiar înţelesul obiectelor de care se servesc preoţii în biserici? Ani de zile le-am privit fără să le înţeleg. Este o greşeală. Să nu primeşti niciodată nimic în viaţă fără să înţelegi...

PF Daniel, fragment din Cuvântul înainte

Carte apărută la Institutul Biblic (IBMBOR)


Se poate comanda on-line: