Facem mai multe fotografii, dar avem mai puţine amintiri

marți, 18 februarie 2014

| | |



deTamara Rajakariar



Aţi observat vreodată cât de des ne scoatem telefoanele ca să facem o fotografie?

Hei, ne-am îmbrăcat cu aceeași culoare azi - foto. Mâncarea mea într-adevăr arată delicios - foto. Îmi place modul în care arată frunza pe trotuar - foto. Mai e cineva care simte că totul devine un pic arbitrar ?

Conform cercetărilor recente din SUA, publicate în revista Psychological Science, această obsesie modernă de a imortaliza fiecare lucru într-o fotografie, de fapt afectează capacitatea noastră de a ne aminti toate aceste evenimente - pentru că, în loc să ne concentrăm asupra momentului în cauză, suntem ocupați să facem poze. Este aproape ca și cum ne-am baza pe aparatul de fotografiat ca să-și amintească în locul nostru.

Am experimentat personal acest lucru. Un moment de care îmi aduc cu siguranţă aminte, s-a petrecut în urmă cu câțiva ani. Îmi amintesc cum prietenul meu începuse să mă deranjeze din ce în ce mai mult pentru că, în loc să se bucure de spectacol, stătea să fotografieze și să facă filme video avându-ne ca subiect pe noi într-un moment de bucurie. Și pentru ce? La urma urmei, nu cred să ne fi uitat vreodată din nou pe acele fotografii. Dacă stai şi te gândești bine, noi imortalizam toate aceste momente ca să le putem pune pe site-urile sociale de pe internet și astfel să ne acaparăm într-un fel meritul din partea adepţilor noştri (care, oricum, de multe ori nu fac parte din viața noastră). Trist, dar adevărat - și ,făcând astfel, , pierdem ocazia de a ne bucura într-adevăr de viața reală !

Un alt lucru cu privire la fotografii este că valoarea lor se pierde. E ceva magic în vechile fotografii și cred că este aşa deoarece erau atât de puține și rare. Sunt prea multe fotografii în zilele noastre și le înlocuim prea repede cu altele noi, că nici nu mai avem timp să le apreciem. Și în loc să imortalizăm un eveniment special, cum ar fi o nuntă sau zi de naștere, facem poze în orice moment și tot timpul – „de-abia trezit”, „dând de mâncare câinelui” , „eu în oglindă,aşa,fără niciun motiv”.

În definitiv, nu este nimic rău în a face o fotografie sau să doreşti să împărtăşeşti ceva interesant cu alții. Dar, dacă vă gândiţi mai bine la asta, dependenţa culturii noastre de a face fotografii e un pic cam exagerată. Ne distrage de la a lua parte pe deplin la ceea ce facem şi devine oarecum ridicolă. Ce credeţi? Este aceasta o tendință sănătoasa sau bolnavă?


Traducere: Dacia Anamaria Velicu


Căutăm voluntari care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă. Pentru detalii puteţi scrie pe adresa: redactievremuri@gmail.com